Καιρός να αναβαθμίσω τον εξοπλισμό μου σε Full Frame (35mm). Σαν Canonικός άνθρωπος η μόνη επιλογή που είχα ήταν η Canon R (ναι, η RP είναι για απλούς ερασιτέχνες). Όχι δεν περίμενα να βγάλει η Canon κάποια καινούργια κάμερα με IBIS και νέο σένσορα. Οι κάμερες πάνε και έρχονται αλλά οι φακοί μένουν, και είδα την R σαν το μέσο για να αρχίσω να επενδύω σε φακούς RF που είναι πραγματικά ασυναγώνιστοι. Τι φτωχοί είμαστε; Όχι αλλά δε μας τρέχουνε και απ’τα μπατζάκια, γι’αυτό το Grey Market ήταν μια καλή επιλογή για να γλυτώσω πάνω από 1000€.
Και δεν το μετάνιωσα. Η EOS R έχει τον ίδιο σένσορα με την 5DIV που στα τεστ εργαστηρίου (και μόνο) δείχνει μια μικρή υστέρηση σε δυναμικό εύρος πράγμα που εξηγείται γιατί στις mirrorless κάμερες ο σένσορας είναι συνεχώς ανοικτός και η θερμοκρασία του ελαφρώς υψηλότερη. Αλλά όλα τα λεφτά είναι στους φακούς (προς το παρόν μόνο τον kit 24-105 IS II USM έχω).
Ο αισθητήρας διαθέτει low pass filter όπως σχεδόν όλες οι Canon. Ένα μοναδικό του χαρακτηριστικό είναι ότι όταν κλείνουμε τη μηχανή, η μία κουρτίνα καλύπτει τον αισθητήρα έτσι ώστε όταν αλλάζουμε φακούς, αυτός να μην εκτίθεται σε σκόνη ή ατυχή αγγίγματα.
Και μια και τό’φερε η κουβέντα, σε αντίθεση με τη μικρή του αδελφή την M50 (η RP θεωρείται το ζαβό ανίψι) η R έχει δύο κουρτίνες αντί για μία. Που σημαίνει ότι μπορούμε να διαλέξουμε ανάμεσα σε 3 είδη κλείστρου, ηλεκτρονικό (αθόρυβο, γρήγορο, σταθερό αλλά με banding σε τεχνητό φωτισμό), ηλεκτρονική πρώτη κουρτίνα (λίγος θόρυβος, γρήγορο κι αυτό, σταθερό και χωρίς banding σε τεχνητό φωτισμό στο 99% των περιπτώσεων), και τέλος πλήρως μηχανικό αν και δεν μπορώ να φανταστώ σε ποια κατάσταση θα μου ήταν χρήσιμο.
Αλλά ακόμα και με πλήρως ηλεκτρονικό κλείστρο η R έχει ακόμα ένα κόλπο για να αποφύγει το banding. Μπορεί να ανιχνεύει δύο συχνότητες τεχνητού φωτός, στα 100 και 120 hz (για μέρη με συχνότητα ρεύματος 50 και 60 hz), και να προσαρμόζει το χρονισμό της λήψης ώστε να παίρνει καθαρές εικόνες.
Με τη λειτουργία πολλαπλών εκθέσεων (Multiple exposures) μπορείς να αποφύγεις την αγορά ND filter. Απλά παίρνεις 8 λήψεις με διόρθωση έκθεσης στα μείον τρία στόπ και η μηχανή τις ενώνει σε μία εικόνα.
Το M-Fn bar που όλοι το μισούν το βρήκα άκρως χρήσιμο. Κατ’αρχή δεν έβαλα μια λειτουργία εκεί που να αλλάζει τα χαρακτηριστικά της λήψης (όπως ISO) αλλά μόνο τα χαρακτηριστικά στο post (όπως White Balance), οπότε κι αν το πατήσεις κατά λάθος, όλα διορθώνονται αργότερα. Και δεν πρόσεξα ιδιαίτερα να κάθεται ο αντίχειρας επάνω του.
Το μόνο πράγμα που μου έλλειψε ήταν ένα κουμπί για Depth-of-Field Preview. Έβαλα όμως το κουμπί AF-on να κάνει αυτή τη δουλειά, και στο πρόγραμμα C1 που χρησιμοποιώ όταν θέλω Back Button Focus έβαλα το κουμπί Set για την ίδια δουλειά.
Οι νέοι φακοί RF έχουν και ένα δακτύλιο που μπορείς να τον ρυθμίσεις για ότι θέλεις, τι πιο βολικό για να βάλεις εκεί τη ρύθμιση ISO. Λέγοντας για φακούς έχω σκοπό να πάρω και τον RF 35 f/1.8 IS STM macro καθώς και τον EF 70-300 f/3.5-5.6 IS II USM που θα τον χρησιμοποιώ με αντάπτορα αλλά θα μπαίνει, με αντάπτορα πάλι, και στην Μ50 και θα δίνει εικόνα ανάλογη με εστιακή απόσταση 112-480 (πότε είναι η επόμενη έκλειψη σελήνης;).
Τελικά ήταν μια καλή επιλογή και έχω δύο μικρά ταξιδάκια πριν το καλοκαίρι για να δοκιμάσω στην πράξη την ποιότητα της μηχανής και του φακού. Αυτά προς το παρόν, μείνετε συντονισμένοι για τους επόμενους φακούς που έρχονται.
Σχόλια